For you…
[저작자] by John Scott, flickr (CC BY)
[이미지 출처] https://www.flickr.com/photos/129578940@N08/15953110308 (CC BY)
We use just two words, “for you” to express our respect for clients’ ways of thinking and feeling. That is, In these words, we are accepting other people as who they are. “For you, It was so hard.” Very easy! But powerful!
And remember! You must use the other expressions of your clients’ in the way of how they say to you. Very exactly!
‘당신에게는’ 화법
제 눈에 안경, 이라는 말이 있다. 사람마다 선택의 기준이 다르다는 뜻일 게다. 타인이 나의 기준을 존중해 주면, 기분이 좋아진다. 마음이 열린다.
해결중심 커뮤니케이션 기술 두 번째. ‘for you(당신에게는)’ 화법이다. 어렵지 않다. 내담자의 말을 반영할 때, ’for you(당신에게는)’만 붙이면 된다.
“당신에게는 참 힘든 일이었군요.”
“당신에게는 그가 소중한 존재였군요.”
“당신에게는 의미가 있는 장소군요.”
물론! 테크닉 자체보다는, 태도와 관점이 중요하다. 이 테크닉에는 ‘당신의 고유한 느낌, 감정, 정서, 생각, 기대를, 있는 그대로 존중한다’는 메시지가 담겨 있다.